ey-622

Sesonkiruokaa lapsille

Monet vanhemmat pohtivat, sitä kuinka saada lapset syömään enemmän kasviksia, vihanneksia ja juureksia. Vanhempia mietityttää, syökö lapsi tarpeeksi niitä ja kuinka ihmeessä saisi lisättyä vihanneksia ja juureksia heidän ruokavalioonsa. Lapsille maistuu kasviksista usein vain kurkku kesät talvet. Mutta kuinka hyödyllistä ja ravinteikasta on tehotuotettu kurkku, joka on kasvanut kasvihuoneessa keinovalon alla?

Ravinteita talvikurkku ei juuri sisällä. Jos kurkku tuodaan meille merten takaa ja kyljestä puuttuu luomumerkki, on se varmasti ravinneköyhää mutta samalla myös täynnä niin ympäristö- kuin hyönteismyrkkyjä.

my0-348

Talvikuukausien aikana olen itsekin huomannut, että kehoni kaipaa lämpöistä ja rasvaisempaa ruokaa. Syynä tähän taitaa olla evoluutiobiologia sillä esi-isämme tuskin imivät kylmässä pimeydessä kurkkua saatikka jäävuorisalaattia. Rasva taas antaa keholle energiaa tiheässä muodossa ja pitää meitä paremmin lämpimänä.

Olen oppinut kunnioittamaan ja kuuntelemaan myös lasteni mielihaluja aivan erilailla talvikuukausien aikana. Meillä lempiruuaksi näin talvella ovat muodostuneet keitetyt kanamunat, bataatti, lanttu, peruna, lihapullat sekä pitkään haudutetut padat ja keitot. Kesällä maistuu luonnosta suoraan syötävät aarteet kuten marjat, omenat, salaattivihannekset ja kevyemmät lihat kuten luomukana ja kotimaiset pienet järvikalat.

On eettisestikin järkevämpää tarjota lapsille sesongissa olevia kasviksia ja hedelmiä, joiden saaminen ja hyödyntäminen on helppoa ja niitä ei tarvitse kuljettaa toiselta puolelta maapalloa meille tänne villiin pohjolaan.

Tässä muutamia vinkkejä kuinka talvella voit ujuttaa lasten lautasille sesongissa olevia kasviksia:

– Tee uunissa ranskalaisia bataatista tai palsternakasta.
– Tee perunamuusia, jossa osan perunasta korvaat vaikkapa lantulla.
– Kukkakaalista saa oivaa riisinkorviketta. Raasta kukkakaalia ja kuullota raaste pannussa voin kanssa.

EY-0183

Lastenruokavalmennus

Näiden samojen haasteiden parissa painineina äiteinä päätimme Emma Sandströmin kanssa kehittää lastenruokavalmennuksen. Suuren osan lasten ruokailuun liittyvistä haasteista olemme onnistuneet selättämään ja nyt tahdommekin jakaa oppimamme ja hyväksi havaitsemamme keinot muille samojen ongelmien parissa taisteleville vanhemmille.
Lastenruokavalmennuksessa pääpaino on ravinnerikkaissa ruoissa ja niiden hyödyntämisessä.

Tällä hetkellä lastenruokavalmennuksia järjestetään Helsingin Eirassa, mutta suuren kysynnän vuoksi lanseeraamme pian myös verkkovalmennuksen. Pienten lasten vanhemmille livevalmennuksiin pääsy ei ole aina helppoa, joten haluamme mahdollistaa valmennuksiin osallistumisen myös kotoa käsin.

Lastenruokavalmennuksessamme opit

• Valmistamaan ravinnetiheitä ruokia lapsillesi
• Säilömään itse tekemäsi lastenruoat, jotta ne ovat helposti saatavilla
• Valitsemaan parhaat vaihtoehdot joutuessasi turvautumaan valmisruokaan.

Lisätietoja osoitteessa www.lastenruokavalmennus.fi, josta saat ladattua 10 ensimmäistä sivua huippusuositusta lastenruoka e-kirjastamme joka kuuluu valmennusmateriaaliimme! Käy myös tykkäämässä Facebook sivustostamme https://www.facebook.com/lastenruokavalmennus.

1904146_325208394348894_6966241495617920675_n

Kirjoittaja Anni Sirviö on Safkatutka-ruokamedian jäsen, hyvinvointivalmentaja ja toinen lastenruokavalmennuksen vetäjistä.

Valokuvat Elliot ja Merja Yeung sekä lastenruokavalmennus.