_MG_8183

Lautapelien hurmaa!

Mikä onkaan suloisempaa kuin sisarukset kaikessa sovussa pelaamassa lautapeliä auringonpaisteessa! Turvallisen lautapelin hurmassa vanhempien ei tarvitse miettiä ruutuaikaa, peliaikaa tai sopimattomia asiasisältöjä. Lautapelit kiinnostavat nykyajan lapsia ihan yhtä paljon kuin omassa lapsuudessammekin. Siksi olisi hyvä tarjota lapselle tekniikkaviihteen lisäksi myös ihan tavallisia pelilautoja pelattaviksi.

Lautapeleillä on tuhansien vuosien taakse ulottuva historia. Ensimmäisiä tunnettuja lautapelejä ovat tammi, backgammon ja myöhemmin shakki ja domino. Pelit olivat aikuisten pelejä, joita myös arvosteltiin ajanhukkana. Tästä on menty kuitenkin paljon eteenpäin: 1900-luvulla suosioon nousseet Monopoly, Scrabble ja kestosuosikki Afrikan tähti innostavat miljoonia pelaajia yhä tänä päivänä.*

Mikä saa lapset innostumaan lautapeleistä vielä nykyäänkin? Lautapeleissä Lapset ja miksei aikuisetkin kokevat onnistumisen iloja, jännitystä ja pettymyksiä. Monet pelit haastavat pelaajiaan älyllisesti ja taidollisesti. On mukava ottaa lautapeli mukaan vaikka mökille tai kaverille eikä tarvitse edes huolehtia akusta tai laturista. Lautapeli on aina valmis käyttöön! Alakoulujen pelipäivät innostavat oppilaita tuomaan omia lautapelejään toistenkin pelattaviksi. On kiva kokeilla uusia pelejä, ja melko suuresta tarjonnasta jokainen löytää oman suosikkinsa.

Millainen vaikutus lautapelien pelaamisella on koko perheeseen? Itsekin paljon omien lasteni kanssa pelanneena tiedän, että hauskimmat naurut olen saanut juuri yhdessä koko perheenä pelatessamme. Esimerkiksi lasten Alias on äärettömän hauska ja samalla lasten sanavarastoa kehittävä peli. Kannattaa kuitenkin tiedostaa lasten kyvyt ja varsinkin nuorimman lapsen asema pelissä. Pelaamisen tulee antaa onnistumisen iloja jokaiselle pelaajalle. Lautapeleissä myös vanhemmat ovat vahvasti läsnä lastensa elämässä. Se, että onnen ja epäonnen hetkiä voi jakaa välittömästi turvallisessa ilmapiirissä, on lapsen kehitystä edistävää.

Aikuisille kehitetään myös jatkuvasti uusia pelejä. Eräs uusimmista on Väestöliiton tutkimuksiin perustuva I ♥ Samarakas ‑peli. Pelissä parit oppivat toisistaan enemmän korttien avulla ja näin voidaan samalla lähentyä puolison kanssa. I ♥ Samarakas ‑pelin lisäksi esittelyssä ovat lapsille suunnatut uudet lautapelit Carcassonne Junior, Roskis Ja Kellotornin kummitukset. Ilahduttavaa on se, että kaikkien edellä mainittujen lautapelien hintataso on suhteellisen edullinen (20−30 €).

 

Mukavia pelihetkiä koko perheelle!

*www.peliakatemia.fi

 

Toimittaja Mari Atkins ja valokuvat Elina Manninen sekä valmistajat.

 

PELIARVOSTELUT:

Villit Kuviot - pelilaatikko

VILLIT KUVIOT

Peliaika n. 20-30 minuuttia, ikäsuositus 8+, 2-6 pelaajaa

Pelisuunnittelija: Jarno Siekkinen

Pelin valmistaja ja jälleenmyyjä Rolld6

Peli sisältää pelilaudan, puulaattoja, lukkonappulan ja 63 pelikorttia.

 

Pelilauta on 25 ruudusta muodostuva ruudukko. Pelikortit sisältävät samanlaisia kuvioita, joita voi tehdä myös pelilaudalla. Pelaajat yrittävät liikuttaa laudalla olevia puulaattoja, jotta he saisivat samanlaiset kuviot kuin heidän pelikorteissaan.

Voittaja on se, joka saa eniten valmiiksi korttien mukaisia kuvioita.

Villit kuviot -peli soveltuu parhaiten kouluikäisille lapsille. Peliohjeissa on myös helpompi versio pelistä, jos pelaajissa on nuorempia lapsia. Pelissä on mukana myös vaikeita kortteja, jos halutaan lisää haasteita. Pelin pituutta voi myös lyhentää vähentämällä kortteja.

Hyvää pelissä on erilaiset vaikeusasteet. Meidän pelissä ei ollut mukana vaikeita kortteja, koska niissä tarvitaan jo enemmän ongelmanratkaisutaitoja ja aikaa.

Testipelaajat: Noora, 7 vuotta, ja Esko, 11 vuotta

 

Vasran Alla - pelilaatikko

VASARAN ALLA

Peliaika n. 30 minuuttia, ikäsuositus 10+, 2-6 pelaajaa

Pelisuunnittelijat: Jani ja Tero Moliis

Pelin valmistaja ja jälleenmyyjä Rolld6

 

Pelin nimi kuulosti hauskalta. Kävimme säännöt tarkasti läpi ennen pelaamista, mutta parhaiten saimme tuntumaa pelaamalla ja palaamalla sääntöihin tarvittaessa pelin aikana.

Kuten nimikin kertoo, pelin ideana on huutaa itselleen mahdollisimman paljon vasaran alla olevaa omaisuutta. Jännittäväksi pelin tekee se, että omaisuus on jaettu eri lajeihin ja niiden arvossa on eroja.

Oman omaisuuden suojaaminen (jos oli kolikoita!) ja toisaalta suojaamattoman omaisuuden nappaaminen toisen pelaajan nenän edestä aiheuttivat välillä pientä nokkapokkaa, mutta liian totiseksi ei pelaaminen käynyt missään vaiheessa. Ja joskus kävi niinkin, että hän, jota muka harmitti muiden toimet, lopulta voitti koko pelin ‒ oveluudellakin nimittäin voi päästä pitkälle.

Pelissä kivaa oli se, että sen aikana ei ainakaan helposti pystynyt päättelemään, kuka oli voitolla. Pisteiden laskeminen vaati hiukan ruutupaperia ja matikkapäätä, mutta se juuri teki pelistä mielenkiintoisen.

Kaiken kaikkiaan peli on mielenkiintoinen ja sitä jaksaa pelata useammankin kerran. Mukavaa on se, että pelit eivät venähdä liian pitkiksi. Ainoa miinus tulee grafiikasta: kortit muistuttivat niin väreiltään kuin kuviltaankin hyvin paljon toisiaan. Selkeämmin erottuvat ryhmät ja kuvat olisivat tehneet siitä visuaalisesti mielenkiintoisemman ja sujuvamman. Voi tietysti olla niinkin, että korttien samankaltaisuus on tarkoituksellista ‒ tällöin kun täytyy erityisen tarkasti keskittyä katsomaan, minkä omaisuuskortin kaverilta nappaakaan.

Vasaran alla on kiva peli, jonka parissa viihtyi koko perhe.

Testipelaajat:  Topi 10 v, äiti, isä ja isoveli

 

 

Taiga

TAIGA

Peliaika n. 15 minuuttia, ikäsuositus 5+, 2-6 pelaajaa

Pelin julkaisija ja jälleenmyyjä Leikkien Oy

 

Testasimme peliä nimelta Taiga. Pelin on suunnitellut luxemburgilainen pelisuunnittelija Jacques Zeimat. Sama heppu on ideoinut muun muassa vuoden 2012 perhepelinvoittajan eli Blitz-pelin, jota meillä on pelattu innokkaasti.

Testin alku lähti lupaavasti käyntiin. Lapset tutkivat innostuneina pelinappuloita ja -kortteja, joissa on eläinten kuvia. Puiset pelinappulat ovat miellyttäviä käsissä ja kuvallinen toteutus on ansiokasta. Iivarille (3 v) peliksi riitti eläinten tunnistaminen. Reko (6 v) taas kehitti oman leikin, jossa erikokoiset pelinappulat ja niiden kankainen säilytyspussi esittivät keskeistä roolia.

Tähän asti kaikki meni siis hienosti. Valitettavasti ongelmaksi muodostui itse pelin pelaaminen. Taas kerran kirkastui, että yksinkertaiset säännöt ovat kultaa etenkin lasten peleissä. Peli on tarkoitettu 5-vuotiaille ja siitä ylöspäin, mutta Rekon keskittymiskyky ei riittänyt ohjeiden kuuntelemiseen. En kyllä itsekään oikein ymmärtänyt pelin sääntöjä. Olisi vaadittu epävarmuuden sietoa ja kokeiluja, että olisi saatu selville, mikä pelin idea on. Siihen ei meillä hermot riitäneet.

Testipelaajat: Outi Hallikas, äiti, Reko, 6 vuotta, ja Iivari, 3 vuotta

 

Suklaati

SUKLAATI

Peliaika n. 15 minuuttia, ikäsuositus 8+, 2-4 pelaajaa

Pelin julkaisija ja jälleenmyyjä Leikkien Oy

 

Suklaati on näppärä, pientä taktikointia vaativa peli, jonka hauskuutena on vastapelaajien suklaa-alueen sabotointi. Peli ei vaadi suurta tilaa ja keskimääräinen peliaika on 15 minuuttia. Peliä voi pelata kahdesta neljään henkilöä, ja ehkä parhaimmillaan se on kolmistaan. Pelaaja voi valita tumman-, valkoisen- tai maitosuklaan keräilyn kohteeksi. Jokainen pelaaja pyrkii saamaan mahdollisimman ison yhtenäisen suklaa-alueen.

Kolmihenkinen perheemme valmistautui testaamaan Suklaati ‑peliä kiinnostuksen vallassa. Ensimmäisen pelikierroksen aikana alkoivat pelin mahdollisuudet hahmottua. Ekaluokkalainen poikamme vei kierroksen voiton äidin huomatessa, kuinka vaikeaa oli aluksi kiusanteko omaa lastaan kohtaan. Peli päättyi yleensä hyvin tasaväkiseen tilanteeseen, ja ratkaisut syntyivät vasta aivan pelin viimeisillä siirroilla. En tiedä, kuinka kauan pelin herättämä innostus kestää, mutta on ihanaa, kun nuori konsolipelaaja valitsee koko perheen yhteisen pöytäpelin Nintendon sijaan.

Testipelaajat: Tanja Eloranta ja aviomies Arttu sekä Toivo, 7 vuotta

 

 

samarakas_pakkaus_190612

I ♥ SAMARAKAS

Parisuhdepeli, 2 pelaajaa

Pelin valmistaja ja jälleenmyyjä Väestöliitto

 

Samarakas on Väestöliiton parisuhdepeli, jonka tarkoituksena on tukea ja vahvistaa parisuhdetta. Peli sisältää 220 kysymystä ja tehtävää. Peli on saatavana myös englanninkielisenä: I Love My Partner.

Testipeli-iltana teimme hyvää ruokaa ja avasimme pullon viiniä, kun lapset olivat nukkumassa. Hieman jännitti tämäntapaisen pelin pelaaminen, mutta siitä syntyikin oikein mukava ilta! Yllättävät kysymykset saivat meidät puhumaan asioista, joita ei aikaisemmin ole tullut mieleen, ja tehtäväkortit pistivät meidät mm. tanssimaan ja sopimaan lounastreffit.

Peli perustuu Väestöliiton psykologien vankkaan kokemukseen pariterapiasta ja parisuhdetutkimuksesta, ja sen huomaa, sillä kysymykset on muotoiltu positiiviseen tapaan ja ne auttavat keskustelemaan monesta tärkeästä asiasta rakentavasti. Näin ollen oppii tuntemaan itseään ja toista syvemmin.

Yhden kortin parissa aikaa vierähtää usein pitkään, ja koska kortteja on paljon, on vaikeaa päättää, milloin lopettaa pelaaminen. Toisaalta kortteja riittää moneksikin illaksi.

Peli sopii hyvin lahjaksi itselle tai tuttavapariskunnalle.

Testipelaajat:  Sara & Petri, avioparina 10 vuotta

 

kellotornin_kummitukset

KELLOTORNIN KUMMITUKSET

(1‒6 pelaajalle)

Pelin julkaisija ja jälleenmyyjä Lautapelit.fi Oy

Suunnittelija: Heinz Meister

 

Perheeseemme tuli kaksi uutuuspeliä testattavaksi yhtä aikaa. Hieman yllättäen aluksi tylsemmälle ja vaikeammalle vaikuttanut Kellotornin kummitukset osoittautuikin hauskemmaksi ja säännöiltään selkeämmäksi.

Pelissä on hauska yhteispeli-idea, joka erottaa sen monesta muusta lautapelistä – sen sijaan, että kisailtaisiin toisiaan vastaan, kisataan yhdessä yhteistä vastustajaa, aikaa, vastaan.

Pelin tavoitteena on saada kummituslapset sänkyihinsä puoleen yöhön mennessä. Periaatteessa pelin aloitusaika on klo 22, mutta halutessaan vaikeustasoa voi nostaa säätämällä aloitusajan myöhäisemmäksi. Hyvällä muistilla ja yhteistyöllä kummituslapset saa pelastettua sänkyihinsä, kun taas virheistä sakotetaan niin, että kelloa tulee kääntää eteenpäin.

Peli soveltuu parhaiten kouluikäisille pelaajille, mutta sääntöjä soveltaen sitä voi pelata mainiosti myös pienempien pelaajien kanssa. Peli on ehdottomasti tervetullut uutuus – niin lapset kuin aikuisetkin tarvitsevat vaihtoehtoja pädeille, kännyköille ja läppäreille.

10-vuotias testipelaaja totesi pelin olevan hauska, vaikkakin vähän vaikea. ”Peli muistuttaa muistipeliä, mutta on kivempi. Suosittelen.”

Testipelaajat: Karim ,10 v, Inès ,5 v, Dina ,3 v, äiti ja sekalainen liuta 10-vuotiaita kavereita

 

Roskis

ROSKIS

Peliaika n. 20-30 minuuttia, ikäsuositus 6+, 2-5 pelaajaa

Pelin julkaisija ja jälleenmyyjä Lautapelit.fi Oy

Suunnittelija: Carlo A. Rossi

 

Pelin idea vaikutti helpolle ja hauskalle, ja lisäksi värikäs ulkoasu houkutteli pelaamaan.

Pelin idea lyhykäisyydessään on se, että jokainen laittaa vuorollaan roskia roskikseen ja yrittää välttää roskien tippumisen roskiksesta. Mikäli pelaaja onnistuu saamaan kaikki roskansa roskikseen, saa plussapisteitä, mutta mikäli roskis tulvii yli, kertyy pelaajalle miinuspisteitä. Lopulta vähiten miinuksia kerännyt voittaa.

Pelin hauska ja mutkaton idea on kuitenkin onnistuttu tukahduttamaan turhan monimutkaisten sääntöjen alle. Aikuisenkin oli vaikea ymmärtää niitä, saati sitten lapsen. Säännöt tuntuivat myös hivenen keinotekoisille – ikään kuin pelistä olisi väkisin yritetty tehdä jotain muuta kuin se on.

Edes perheen 10-vuotias peliekspertti ei täysin vakuuttunut pelistä tai siitä, ymmärsikö säännöt oikein:

”Hieman vaikea ymmärtää sääntöjä, mutta varmaan ymmärsin. Mukava peli. Suosittelen, jos olet hyvä ymmärtämään sääntöjä.”

Kun säännöistä ei turhia nipotettu, jaksoi perheen pieninkin pelata useamman kierroksen. Ei siis ihan täyttä roskaa kuitenkaan!

Testipelaajat: Karim ,10 v, Inès ,5 v, Dina ,3 v, äiti ja sekalainen liuta 10-vuotiaita kavereita

 

 

Jää Sulaa - pelilaatikko

JÄÄ SULAA

Peliaika n. 45 minuuttia, ikäsuositus 6+, 2-4 pelaajaa

Pelisuunnittelija: Jarno Siekkinen

Pelin valmistaja ja jälleenmyyjä Rolld6

 

Talvisin ainakin aiheeltaan ajankohtainen Jää sulaa -peli sulatti ainakin yhden eskarilaisen ja parin lähes neljäkymppisen pelaajan sydämen.  Lautapelin idea on simppeli, ja se imaisi mukaansa nopeasti:  pyritään saamaan pingviinipesue kasaan samaan aikaan, kun jää sulaa, poikaset oppivat uimaan ja veden syvyyksissä miekkavalas hätyyttelee poikasia.

Pelin ohjeet ovat selkeät, ja vaikka kyseessä on strategiapeli, yllätystekijät saattavat muuttaa pelin kulun hetkessä aivan toiseksi. Tämän vuoksi eri-ikäiset saavat ihan hauskan pelin aikaiseksi ja toisaalta Jää sulaa -peliä voisi pelata vaikka aikuisporukassakin.

Pelin ainoana miinuksena voisi pitää pelin alkuvalmisteluja, jotka vievät oman aikansa: pelilaudalle aseteltavat jääpalat ja erikoispalat  piti laskea erikseen pelaajaluvun mukaan. Plussaa tuli taas hauskoista, puisista pingviininappuloista, jotka tosin meinasivat mieleisinä hävitä samantien lasten muihin leikkeihin.

Ainakin aluksi peli tarvitsee aikuisen mukaan opettamaan nappuloiden eri liikkumisvaihtoehdot.

Eskarilaisen mielestä parasta pelissä oli voittaminen, ja aikuisillakin säilyi hyvin mielenkiinto peliin, kun pystyi hieman taktikoimaan. Lisäksi pingviineistä ja miekkavalaista sekä niiden oikeista elinolosuhteista riitti juttua jälkeenkin päin.

Testipelaajat: Reetta ja Jani sekä Pihla, 6 vuotta

 

Carc_Junior

CARCASSONNE JUNIOR

Peliaika n. 15-20 minuuttia, ikäsuositus 4+, 2-4 pelaajaa

Pelin julkaisija ja jälleenmyyjä Lautapelit.fi Oy

Suunnittelija: Marco Teubner

 

Peli on eteläranskalaisen linnoituskaupungin Carcassonen mukaan nimetty. Peli muistuttaa paljon aikuisille suunnattua Caracassonea.

Carcassonen lapset viettävät kesäjuhlia ja keräävät aitauksista karanneet vuohet, kanat ja lehmät takaisin aitauksiinsa ennen auringon laskua.

Peliä pelataan rakentamalla pelilaatoista karttoja. Teiden varrella on lasten kuvia, joiden vaatetus vastaa pelaajien pelinappuloiden värejä. Pelinappuloita eli meeplejä on 32 kappaletta eli kahdeksan yhtä väriä kohden. Teillä kulkee Carcassonnen lapsia. Kun tie on valmis, pelaajat saavat merkitä oman väriset lapset omilla meepleillään.

Peli päättyy, kun voittaja on asettanut kaikki pelinappulansa kartalle.

Kivointa pelissä on, kun pääsee rakentamaan valtavaa karttaa. 36 pelilaattaa tuntui olevan liian vähän. Toivottavasti peliin voi tulevaisuudessa ostaa lisälaattoja.

Suuri osa pelaamistamme peleistä on yleensä sisältänyt nopan. Nopan puuttuminen askarrutti aluksi, mutta sääntöjen mukaan pelin eteneminen myötäpäivään vuoroissa ilman nopan heittoa onnistui hienosti.

Muutaman pelikierroksen jälkeen pelkkä kartan rakentelu tuntui hauskalta.

Testipelaajat: Esko, 11 vuotta, ja Noora, 7 vuotta